Geoblog.pl    BoRa    Podróże    2011 Miłków k/Karpacza, Kowary,Adrspach i Teplickie Skalne Miasto    Adrspaskie Skalne miasto

Adrspaskie Skalne miasto

Czechy
Czechy, Adršpach

Żegnamy się już z uczestnikami zlotu i jedziemy jeszcze raz do miasta Adrspach. Dziś jest piękna pogoda więc kontynuujemy zwiedzanie cudów tego regionu. Idziemy zwiedzać Adrszpaskie skały.
W 3 godziny przechodzimy wielką pętlę. Podziwiamy między innymi Dzban, Głowę z cukru, Bramę Gotycką (zdj), Słoniowy Rynek (zdj) , aż dochodzimy do jaskini, z której słychać nawoływania do Karkonosza.
Okazuje się, że po wywołaniu zaklęcia Karkonosz chojnie zasila wodospad. Widziałam- potwierdzam, to prawda. Wyraźnie, raz po raz wody w wodospadzie przybywa.
Oczywiście jest na to wytłumaczenie, ale domyślcie się, bo ja tajemnicy Karkonosza nie zdradzę;-)
Z możliwości popływania łódkami na spiętrzonym jeziorku, do którego wchodzi się po stromych stopniach rezygnujemy.
Wracamy, trasą na rozwidleniu skręcamy w lewo. Jest to trudniejsza trasa, trzeba kilkakrotnie wspinać się po drabinie, ale trud się opłacił. Przed nami pojawiają się Starosta i Starościna (zdj), a na koniec wędrówki przeciskamy się w ciasnym wąwozie zwanym Mysią Dziurą (zdj).

Adrszpaskie skały są miejscem, do którego warto wracać.

mirka66 - 2011-03-05 20:22
Piekne miejsce.Bylam tam 13 lat temu.

zula - 2012-08-26 14:41
Informacje wyczytane w Internecie :

" Karkonosz przedstawiany jest obecnie podobnie, jak niemiecki Rübezahl w XIX w.: jako stary, ale muskularny mężczyzna z długą brodą i włosami, czasem w stroju myśliwego i z kosturem w dłoni. Jest jeszcze inne jego polskie imię, bardziej ludowe: Rzepiór, ale też nawiązuje niefortunnie do rzep. Z. B. Stęczyński w swym poemacie Śląsk nazywa go z kolei Rzepoliczem.
Karkonosz – Rübezahl trafił też do dzieł muzycznych: występuje w 5 operach, z których dziś grywana jest tylko jedna, czeskiego kompozytora J. Razkošnego pt. Krkonoš.

Od 2 poł. XIX w. mitem Karkonosza zajęli się naukowcy, do dziś powstało ok. 200 prac naukowych (w tym doktorskich i habilitacyjnych) na jego temat.
Opracował : Witold Papierniak "

...niestety dlaczegobyło więcej wody odpowiedzi nie znalazłam :( .

BoRa - 2012-08-27 19:40
Zula,
hi, hi
niezłe,
prawie wypracowanie o Karkonoszu, ale... odpowiedzi nie ma. :-(

no to wyzwanie otwarte.
Kto odpowie?
Czekam na prawidłową odpowiedź.

ewaowieczka
ewaowieczka - 2012-08-29 12:02
BoRa szukałam w necie, czytałam, myślałam i nie mam pojęcia jak to się dzieje że wody przybywa. Nie trzymaj w niepewności....

BoRa - 2012-09-01 12:42
Jeszcze troszkę poczekamy, może ktoś z czytających zgadnie :-)

zula - 2012-09-05 10:17
BoRa chyba znalazłam odpowiedz :
"...wodospad leci z jeziorka, po którym flisacy pływają na tratwach z turystami. więc albo oni upuszczają nadmiar wody co jakiś czas, albo jest zamontowany mechanizm puszczający jednorazowo większą strugę wody"...

Dobrze ,że jestem na emeryturze więc jest czas na szukanie w Internecie !,
pozdrawiam serdecznie flisaków i turystów.

BoRa - 2012-09-05 22:54
Zula brawo!
Odpowiedź prawidłowa.
Sztuczne jeziorko zasilane jest górskim potokiem. Jak poziom wody się podnosi to woda jednorazowo jest spuszczana przez wodospad. ot i cała zagadka.
Do tego oczywiście jest dopowiedziana historia, wiec co rusz jakaś grupa wędrująca z przewodnikiem wykrzykuje zaklęcie do Karkonosza. A Karkonosz odpowiada - hukiem spadającej wody!

mamaMa
mamaMa - 2013-04-01 21:29
Niewiarygodne - zupelnie sobie tego nie moge wyobrazic po mojej wizycie - tego zielonego otoczenia i wody w jeziorze! Wchodzenie i schodzenie po schodach przerobilismy ze sniegiem i lodem, mysle, ze to miejsce trzeba odwiedzic o kazdej porze roku!

EDMUND
EDMUND - 2013-04-02 08:20
PIEKNE MIEJSCE.MUSZE SIE TAM KIEDYS WYBRAC Z VVIOLKAMI !!!!!!!

BoRa - 2013-09-26 21:01
Koniecznie tam jedźcie! Nie będziecie żałować.